Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0335260   Mindfulness en l'entorn educatiu
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/5/2024 - 31/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   03ED Mindfulness en l'entorn educatiu
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   La investigació empírica demostra que aportar la cultura del Mindfulness a l'entorn educatiu comporta entre altres beneficis l'augment de l'atenció i la concentració, la millora del control d'impulsos, reforça la regulació emocional, redueix l'estrès i l'ansietat, amplia l'empatia i la compassió.

Estudis recents demostren que la capacitat del professorat per apropar el Mindfulness als infants i als joves està totalment condicionat per la pròpia pràctica personal i per l'autoconsciència adquirida.

El curs proporciona al professorat de tots els nivells educatius l'oportunitat d'explorar les pràctiques de consciència plena a partir d'un programa especialment dissenyat.

En l'apartat d'activitats es presenta un gran ventall de pràctiques classificades en 4 blocs; moviment conscient, jocs i activitats, relaxació conscient i pràctiques d'amabilitat, les quals en lloc d'oferir un currículum tancat, ofereixen grans possibilitats educatives, adaptant-se a les necessitats de cada aula i centre educatiu.

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a www.eduk.cat
  
Objectius   - Conèixer la definició i els beneficis de la pràctica de Mindfulness.
- Practicar l'autocompassió, l'autocrítica i l'atenció a la respiració.
- Contemplar les sensacions corporals amb acceptació.
- Reflexionar sobre els beneficis de la pròpia pràctica.
- Descobrir recursos i activitats per aplicar a l'entorn educatiu, adaptades a les diferents etapes educatives.
- Aplicar els principis del Mindfulness i consolidar els recursos apresos.
- Elaborar un projecte d'aplicació pedagògica on s'integrin algunes de les estratègies i la metodologia adquirida durant el curs.
  
Continguts   Mòdul 1_ Mindfulness i el seu marc de referència
1.1. Què és el Mindfulness?
1.2. Estudis de recerca.
1.3. El Mindfulness i l'educació.
1.4. Principis del Mindfulness.

Mòdul 2_ Iniciació en la pràctica de Mindfulness per al professorat a partir d'un programa de 14 activitats.
2.1. Preparació i execució del programa.
2.2. Reflexió de la pròpia pràctica.

Mòdul 3_ Activitats per introduir la cultura del Mindfulness a l'entorn educatiu
3.1. Moviment Conscient
3.2. Jocs i activitats
3.3. Relaxació Conscient
3.4. Pràctiques d'amabilitat

Mòdul 4_ Aplicació pràctica
4.1. Aplicació pedagògica del Mindfulness: elaboració d'una proposta pràctica adaptada a una etapa educativa en concret.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Mireia Canudas Porti
  
Avaluació   1. La superació de manera satisfactòria del 100% de les activitats i les tasques proposades durant els diferents apartats del curs.

• Tasques d'avaluació

Mòdul 1_ Mindfulness i el seu marc de referència
o Reflexió sobre els avantatges/inconvenients de treballar els aspectes emocionals a l'aula.
o Fòrum de participació sobre els estudis científics que aporten els beneficis del Mindfulness.

Mòdul 2_ Iniciació en la pràctica de Mindfulness per al professorat a partir d'un programa de 14 activitats.

o Creació d'un registre emocional, cognitiu i conductual en moments de distrès.
o Creació d'un registre emocional, cognitiu i conductual en moments d'eustrès.
o Creació d'un registre emocional, cognitiu i conductual posterior a les pràctiques del Mindfulness.
o Fòrum de participació sobre les pràctiques de Mindfulness per al professorat.

Mòdul 3_ Activitats per introduir la cultura del Mindfulness a l'entorn educatiu

o Fòrum de participació per compartir idees pràctiques per aplicar el moviment conscient a l'aula.
o Tasca sobre l'aplicació de jocs i activitats a través del Mindfulness en un nivell educatiu específic.
o Fòrum de participació per compartir idees pràctiques per aplicar la relaxació conscient i les pràctiques d'amabilitat a l'aula.

Mòdul 4_ Projecte final d'integració de tots els coneixements

o Elaboració d'un projecte final d'aplicació pedagògica del Mindfulness amb un conjunt de requisits mínims:
• Que estigui centrat en un nivell educatiu concret
• Que contingui una justificació sobre els beneficis que pot aportar el Mindfulness en aquesta pràctica pedagògica concreta.
• Que especifiqui els objectius didàctics.
• Que dissenyi la metodologia d'intervenció.
• Que contingui una avaluació formativa, tant pel docent com pels alumnes.
• En cas que es pugui aplicar a l'aula, la metacognició de la intervenció
realitzada.

§ Es presenta opcional compartir evidències d'aplicació.

• Preguntes d'autoavaluació.

o Preguntes de resposta múltiple: es presenta un enunciat i una sèrie de
respostes entre les quals es troba la correcta, o les correctes.
o Preguntes de vertader o fals: s'ofereix al participant un enunciat i diferents
opcions, de manera que ha de seleccionar la vertadera (o vertaderes) o la falsa
(o falses) en cada cas.
o Preguntes de relacionar: es presenten dues o tres columnes d'elements que
han de relacionar-se entre elles.
o Preguntes d'ordenació: l'alumne ha d'ordenar o jerarquitzar diferents
elements basant-se en algun criteri.
o Preguntes de resposta curta: es presenta un text on hi ha diferents espais en blanc que el participant ha d'omplir amb la paraula o paraules adequades.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.
Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:

• Reflexionar i analitzar la informació que es presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.
• Compartir informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna temàtica concreta del temari del curs, que posteriorment comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i els recursos
treballats durant el curs.

El projecte és una proposta de producció i aplicació a l'aula o al centre (si és possible) d'una proposta de treball relacionada amb ells aspectes treballats durant la formació.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La superació, del 100%, de les activitats autocorrectives proposades durant els diferents apartats del curs.
2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.
3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.
4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Docents d'educació infantil, primària i secundària.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).